Het begon allemaal op vrijdag 19 mei tijdens de Bestuurdersdag op PapendalEen Kamerlid verbond iets te vaak in zijn betoog de woorden “ingenieur” en “Delft” met elkaarDaarop meldde ondergetekende het Kamerlid in aanwezigheid van allen, dat er naast Delft nog 3 plekken in Nederland waren die ingenieurs opleiden, waaronder de Universiteit Twente in Enschede.

Ruim een week later staat er een (te kleinberichtje in de Tubantia dat het Green Team van de UT de prestigieuze Shell Eco marathon in Londen gewonnen heefteen wedstrijd voor voertuigen op waterstofNadat ik een 11-tal Kamerleden, die op welke wijze dan ook raakvlak hiermee hebben, dit heb doorgemaildkrijg ik leuke en enthousiaste reacties.

Ja, en dan heb je momentum en dat moet je benuttenDeze elf zijn direct uitgenodigd voor een bezoek aan Enschede en negen zeggen dan toe te komen op 11 september. Dat het er, door valide oorzaken, net wat minder waren doet er dan minder toe, het is een grote en zware delegatie die ertoe doet!

Het doel is eenduidigaan het einde van de dag moeten er allemaal ambassadeurs van Twente, en Enschede in het bijzonderterug naar Den Haag!

Er wordt in sneltreinvaart een top-programma in elkaar gesleuteldhelemaal in de lijn van het motto van de Tweede Kamerfractie voor dit jaar, te weten “ondernemerschap”.

En met warme medewerking van de Directeur van het Rijksmuseum Twenthe hebben we met het Rijksmuseum Twenthe ook een toplocatie voor zowel lunch als lezingen.

Naast de Kamerleden zijn ook de VVD burgemeesters en wethouders in Twente uitgenodigdbenevens onze Gedeputeerde en StatenledenOok diverse andere “stakeholders” en pers zijn aanwezig. De lezingencyclus omvat in totaal 3 onderwerpen.

1) CULTUUR:

Ontwikkelingen bij o.a. Rijksmuseum tentoonstellingenTwentse Welle (samenvoeging), Nationale Reis Opera, Orkest van het OostenNieuwe verdienmodellen worden belichtSprekers:

Arnoud OddingDirecteur Rijksmuseum Twenthe en Twenste Welle
- Nicolas Mansfield, Directeur Nationale Reisopera
Kees Meijer, Directeur Orkest van het Oosten

2)  ONDERNEMENDE UNIVERSITEIT VAN NL: UT .
nieuwste ontwikkelingen op de UT Spreker:
-   Dr. W.D (Miriam) Bult – Spierings, Vice Voorzitter College van Bestuur UT

3) BEREIKBAARHEID van TWENTE
a) Buurman Duitsland:
-samenwerking met Duitsland op velerlei gebiedEuregio en haar rolSpreker:
- Peter SnijdersplvVoorzitter EuregioVoorzitter VVD Regio Oost
b) De grootste achterhaven van Rotterdam in NederlandTWENTEKANAAL Spreker:
- Irma Lissberg, manager Havenbedrijf
c) Randstad ver weg of Duitsland dichtbijverbinding met trein en auto - infrastructuur die meehelpt om Twente sneller te verbinden met andere delen in NL en D Spreker(s):
Regien CourtzStatenlid VVD Overijssel
Dinand de Jong.

Na deze lezingen is het tijd om wat meer te zien van de omgevingom zo ook een impressie te krijgen van natuurcultuurarhcitectuur etc. Idee was om dit met en in cabrio’s te doenmaar het weerbericht doet ons besluiten een klassieker in te zettennamelijk een TET-bus uit 1967.

Ofschoon de route bijzonder mooi is, wordt het duidelijk dat het informele samenzijn ook zo zijn nut heft, omdat er heel wat info tijdens de rit wordt uitgewisseld tussen alle aanwezigen

45 minuten later dan gepland komen we dan aan op de Oude Marktalwaar we bij Fellini de “meet & greet” borrel met leden hebben

Terugkijkend kunnen we stellen dat het een bijzonder geslaagde dag is geweest en waarbij het doelnamelijk overtuigde Ambassadeurs terugsturen naar Den Haag, ruimschoots gehaald is. Dit smaakt naar meer

Ondergetekende is op de Prinsjesdagborrel geweest in Den Haag en kan u melden dat de komende tijdzowel Eerste Kamerleden als Tweede Kamerleden alsook een tweetal Europarlementariërs, Enschede zullen gaan bezoeken. Op deze wijze zijn we bezig om de belangen van onze mooie regio Twente en Enschede permanent en op originele wijze onder de aandacht te houden bij de beslissers van ons land.

We houden u op de hoogte

De bezoekende Kamerleden (alfabetische volgorde): 1) Malik Azmani, 2) André Bosman (verhinderd) 3) Han ten Broeke, 4) Remco Dijkstra, 5) Pieter Duisenberg (Kamerlid “af:”, 6) Helma Lodders, 7) Barbara Visser, 8) Dilan Yesilgöz, 9) Erik Ziengs (verhinderd)

Joost Nijhuis